top of page

"טיפים" לשבועות שלפני הלידה


מסע ההורות החל לפני אי אלו חודשים. והנה אתם עכשיו חודש, חודשיים לפני התאריך המשוער, היום הגדול שבו תעברו חוויה מכוננת, שבסופה תפגשו פנים אל פנים את התינוק האמיתי שלכם. לא זה מהפס הכחול, לא זה שבאולטראסאונד שנראה כמעט כמו, אלא זה האמיתי. הכתבה שלפניכם מציעה התבוננות בדברים המשמעותיים ביותר, שיש לחשוב עליהם לפני הלידה, כדי לעבור את התקופה שלפניכם בדרך הטובה ביותר.

שיפוצים אם זה אפשרי, נסו שלא להיזכר ברגע האחרון שאתם רוצים לעבור דירה או לצבוע את הבית או לשבור קירות. זה לא קורה סתם, אלא בשל תופעה מוכרת, בנאלית, אך מיוחדת מאוד לכל אחד ואחת אשר נקראת "קינון". תחושת הקינון אינה נחלתן של ציפורים בלבד וגם לא של נשים בלבד. גם גברים מקננים. ואם אצלה הקינון מתבטא בסדרים, בניקיונות או בחיפוש טפט בצבע מסוים בלבד, הרי שהוא ירצה לעתים לצבוע, לשנות, להרוס ולבנות. אם לפני בוא הצאצא הסתפקתם בדירה קטנטונת, יתכן ותרצו להתרחב.

כיוון שמעבר דירה כרוך במיונים, באריזות, בפרידה מחפצים ואפילו בקצת "סחיבות" גם למי שטוענת שהיא לא תעשה דבר, הרי ש"קינון" כזה יכול ליצור לחץ פיסי ורגשי על שניכם. אם אתם מתעתדים לעבור דירה, עשו זאת לא לקראת סוף ההריון, וגם תתפלאו לשמוע שאפשר לעבור דירה גם כמה חודשים לאחר הלידה. תינוק קטן לא זקוק להרבה מקום.

להתכונן ללידה כשצמד המילים הזה מופיע, אנחנו חושבים מיד על קורס הכנה ללידה, אבל האמת היא שההכנה ללידה כוללת דברים רבים. חשוב מאוד להשתתף בקורס הכנה ללידה, אך חשוב מכך להפנים ולתרגל את מה שנלמד בקורס. אם אתם חושבים שתוכלו בעת הלידה לשלוף את כל אותם "טיפים" מצוינים שנתנה לכם מדריכת ההכנה ללידה בקורס, אם לא תתאמנו ולא תתרגלו, אתם כנראה טועים או טועים חלקית. נצלו את הזמן הנדרש כדי להיזכר איך לנשום, להרפות, לעשות עיסויים, לתרגל תנוחות וכו'. בסעיף זה מופיע גם עיסוי פרינאום או כפי שאני מעדיפה לכנות זאת הכנת הפרינאום ללידה. לא ניכנס לשיטות ולטכניקות, את זה למדתם בקורס, אבל בהחלט כדאי להשקיע. יולדות רבות ואף מחקרים מעידים שלהכנה יש תוצאות משמעותיות בעת הלידה.

קחי לך זמן בוא את יכולה להיות עם עצמך, לטייל על שפת הים או בפארק או בשדרה העירונית. להיריון ולטבע, מקצבים דומים. ועל אף שכנראה את מתנהלת באורח חיים מודרני, מהיר ולעיתים בועט כמו התינוק שלך, ההיריון מזמן את פסקי הזמן הללו, את הסנכרון לקצב הטבעי שלו. את הנשימה. רחש גלי הים, משב הרוח בעלים. את לא חייבת להיות ״מחבקת עצים״ כדי להרגיש באינטואיציה הפנימית שלך, שגם את, שאולי קצב החיים שלך אינו מותיר מקום וזמן לנשימה, מבקש זאת.

היכן ללדת?

על אף שמשרד הבריאות מצר צעדן של יולדות בכל שקשור לאפשרות מקום הלידה, וגם בימים אלו ממש סוגר עוד מרכזי לידה פרטיים, הרי שעדיין את יכולה לבדוק עם עצמך היכן מתאים לך ללדת. אם זה בחדר לידה או במרכז לידה בבית החולים, בדקי מה המרחב המתאים לך, עשי עם מי שמלווה אותך סיור והחליטי - חדר לידה רגיל או מרכז לידה. אם עולה בך מחשבה על לידת בית, שוחחי עם אחת או יותר ממילדות הבית, עם נשים שילדו בבית, עם המלווים שלהם מבית - בני או בנות זוג וגם עם דולות שמנוסות בליווי לידות בית. חשוב לציין כי על אף שמשרד הבריאות אינו תומך במוצהר בלידות הבית, הרי שלידת בית בישראל מותרת ע על פי החוק.

קחו אתכם דולה ללידה המחקרים והניסיון מלמדים על חשיבות הדולה בלידה. בחרו ללדת בחדר לידה שמאפשר ליווי של דולות. מאחר ומערך המיילדוּת בישראל הוא כזה שלא ניתן לבחור את המיילדת שלכם (אלא רק בתשלום, ובמקומות מעטים בלבד), ואתם לא יודעים מי תהיה אתכם, וכמה פנאי יהיה לה להיות אתכם בחדר לידה, דולה תהיה הדמות המוכרת, הקבועה והלא-מתחלפת שתהיה אתכם במשך כל התהליך. חווית הלידה בנוכחות דולה היא לרוב טובה יותר, ובעלת יתרונות מרובים.

בחדרי לידה שמאפשרים לשכור שירותי מיילדת פרטית, חשוב שזו תהיה מיילדת שתכירו לפני הלידה, ולא מתוך מאגר מיילדות שממנו הינכם יכולים לבחור.

דברו דברו ביניכם לבין עצמכם. על הלידה, על החששות, על הפחדים, על השמחה, על הנוכחות שלו בלידה, על כך שאתם עומדים להיות הורים. ככל שתחשפו את מה שמתרוצץ לכם בראש, השדים יקטנו ואתם תהיו ערים זה לצרכים של זו. תכירו ותבינו מה הצרכים הפיסיים שלךְ ושלךָ ומהם הצרכים הרגשיים. דברו עם ההורים שלכם, ותגידו מה אתם חושבים שאתם רוצים שיהיה לאחר הלידה: עד כמה אתם רוצים להיות לבד, וכמה מעורבות אתם חושבים שאתם רוצים. אני אומרת "חושבים", מאחר ואחרי הלידה ישתנה הכול, אבל חשוב שיהיה ערוץ פתוח. חשוב שתדעו להשתמש בעזרתם כמה שיותר ובאופן נכון, ולתת להם את הכבוד להיות הסבים והסבות שהם רוצים להיות, באופן שמתאים לכם.

צאו להתאוורר

לראות סרט, לטייל בפארק, לפגוש חברות וחברים. נסו לאוורר את התקופה שלפני הלידה ולצאת למעין חופשה, גם בתוך ים הסידורים והארגונים של התקופה שלפני הלידה. זו תהיה חופשה ללא נטילת חופשה פורמלית. אבל יציאה מהעבודה שעה קודם וקביעה להיפגש בבית קפה, או להחליט שיוצאים לצעדה בפארק או בחוף הים במקום להתמוטט מול הטלוויזיה, יכולים לרענן אתכם, ולעתים אפילו את היחסים שלכם, ובהחלט לתת לכם זמן נפלא יחד לפני הלידה.

לידה נעימה!

Featured Posts
פוסטים אחרונים
Archive
Search By Tags
Follow Us
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page